Mekanik anda

  • Rim sport lebih teguh

    SAYA menggunakan Honda EX5. Masalah yang sering dihadapi adalah tayar motosikal saya sering pancit. Saya ingin menukar rim biasa kepada rim sport. Adakah pemasangan rim sport boleh menjejaskan prestasi motosikal?

  • Cara atasi motosikal hadapi masalah semput

    SAYA mempunyai beberapa soalan mengenai motosikal Honda Fame 90cc yang dibeli secara terpakai beberapa bulan lalu.

  • Tukar minyak hitam elak geseran pada enjin

    SAYA menggunakan motosikal Yamaha RXZ sejak tujuh tahun lalu. Sejak akhir-akhir ini, saya lebih kerap menggunakan kereta daripada motosikal. Adakah minyak hitam perlu ditukar selalu dan apakah kesannya kalau dibiarkan terlalu lama?

  • Prestasi motosikal menurun selepas dibaiki

    Saya menggunakan motosikal Yamaha 125Z dan mengalami masalah enjin sewaktu pulang dari tempat kerja. Ketika menghantar enjin ke bengkel untuk dibaiki, mekanik terbabit mengaku menukar piston dan blok.

  • Tayar saiz kecil jejas pemanduan

    SAYA memiliki Honda EX5. Masalahnya, tayar depan bergelung dan bergegar apabila mencapai kelajuan 60 km/j. Saya membuat penjajaran tiga bulan lalu apabila tayar depan motosikal pancit.

  • Periksa sebelum beli motosikal terpakai

    SAYA ingin membeli motosikal terpakai berkuasa 150cc untuk berulang alik ke tempat kerja yang jaraknya 50km. Pilihan saya ialah Yamaha TZM atau Honda NSR.

  • Kekal prestasi skuter

    BAGAIMANA menjaga skuter dengan baik berikutan ramai memberitahu enjin skuter mudah rosak berbanding enjin motosikal biasa?

  • Saiz piston beri kesan kepada kelancaran enjin

    SAYA seorang pelajar dan sering berulang-alik dari pusat pengajian tinggi setiap minggu dengan jarak perjalanan sejauh 140kilometer dengan menunggang motosikal Yamaha SS2 tahun 2000.

  • Mekanik suruh korek blok

    SAYA menggunakan Yamaha Lagenda 110 sejak dua tahun lalu. Masalah yang saya alami ialah asap putih yang keluar melalui ekzos.

  • Guna minyak transmisi akhir dicadang pengeluar

    SAYA menaiki motosikal Ego S 115cc. Apakah yang dimaksudkan dengan minyak transmisi akhir? Apakah minyak dan jenama sesuai digunakan untuk transmisi akhir ini?

  • Enjin baik pulih mudah haus

    SAYA menggunakan motosikal Yamaha 125Z keluaran 2000. Saya pernah melakukan baik pulih enjin (overhaul) terhadap enjin motosikal saya kerana piston terlekat pada blok.

  • Ingin tukar ekzos motosikal kuasa tinggi

    SAYA memiliki sebuah motosikal Yamaha TZM 150cc tahun 1997. Bolehkah saya menukar ekzos motosikal saya kepada ekzos motosikal berkuasa tinggi?

  • Enjin semput, mati tiba-tiba

    SAYA menggunakan Modenas Kriss 110cc. Masalah yang saya alami enjin berbunyi sangat kuat sebelum ia tiba-tiba rosak dan sukar dihidupkan.

  • Cadang guna brek cakera belakang

    SAYA menggunakan motosikal Yamaha SRE 100. Saya mendapati set kit brek cakera belakang jenama Racing Boy ada dijual khusus untuk Yamaha SRE 100.

  • Enjin berbunyi terlalu bising

    SAYA memiliki motosikal model Kawasaki Kips keluaran 1993. Masalah yang saya alami enjin berbunyi terlalu bising tetapi hilang apabila klac ditarik. Apakah punca bunyi bising terbabit?

  • Bacaan speedometer skuter ‘berat’

    Saya menggunakan motosikal Honda EX5 sebelum beralih kepada jenis skuter. Apa yang menjadi persoalan, saya rasakan bacaan speedometer skuter agak ‘berat’ berbanding kapcai sedangkan saya menunggang pada kelajuan sama mengikut papan tanda had laju. Bagaimanakah untuk mengetahui kelajuan sebenar sesebuah motosikal?

  • YPVS bocor jejas kelajuan motosikal

    SAYA menggunakan Yamaha TZM 1998. Masalah yang sering saya alami ialah sistem injap berkuasa Yamaha (YPVS) sering bocor walaupun sudah diperbaiki. Bagaimana mahu menyelesaikan masalah ini? Apakah kebocoran ini memberi masalah kepada motosikal saya?

  • Tekanan angin

    SAYA biasanya keliru ketika mengepam tayar motosikal. Apakah tekanan angin yang bersesuaian untuk tayar hadapan dan belakang motosikal?

  • Pastikan gred minyak

    BERAPA kerap penukaran 4T mesti dilakukan? Adakah perlu ditukar selepas minyak bertukar hitam atau dalam jangka masa tertentu?

Comments

Unknown said…
Knp mtor lagenda115z fi sy jdi tdk menentu adekah ia masalah injetion

Popular Posts