Kesihatan : O'lynn skin lightening cream beracun

KUALA LUMPUR - Orang ramai dinasihatkan supaya tidak membeli atau menggunakan produk kosmetik O'lynn Skin Lightening Cream dan produk pelangsing badan "Langsing Alami" kerana dikesan mengandungi racun berjadual.

Pengarah Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan, Eishah A.Rahman berkata, pendaftaran krim kecantikan itu telah dibatalkan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) berikutan pengesanan Tretinoin.

Beliau berkata, penggunaan produk kosmetik yang mengandungi Tretinoin tanpa pengawasan doktor boleh menyebabkan kesan sampingan seperti kemerahan pada kulit, ketidakselesaan, kulit mengelupas dan kulit menjadi hipersensitif.

Eishah, dalam kenyataan semalam berkata, produk "Langsing Alami" dikesan mengandungi racun berjadual Subtramine yang boleh menyebabkan pengguna mengalami gangguan sistem kardiovaskular seperti tekanan darah tinggi dan sakit jantung.

Beliau meminta peniaga atau sesiapa yang mempunyai stok produk itu supaya menghentikan penjualan, pengedaran dan penggunaan produk itu dengan segera. - Bernama

Comments

aShaBuLz said…
seb bek x pakai menda2 tu. kah3...

Popular Posts