Hiburan : Aidil Zafuan kahwini Rita Rudaini - Cekap la lu Mat

Pandai berlakon bujang - Keluarga terkejut Aidil Zafuan kahwini Rita Rudaini

SEREMBAN - "Pak cik terima dengan reda walaupun kecewa. Apa yang sudah berlaku, sudah berlaku, kami sekeluarga berdoa semoga dia bahagia."


Begitulah luah rasa Abd. Radzak Salleh, 59, ayah kepada pemain bola sepak negara, Aidil Zafuan, 21, mengenai perkahwinan anaknya dengan pelakon terkenal, Rita Rudaini Mokhtar, 32, di Songkhla, Thailand pada 25 Februari lalu.


Namun, keluarga itu nyata belum dapat melupakan 'lakonan' anak mereka itu yang sejak 10 bulan lalu kelihatan seperti orang bujang.


"Tak nampak dia (Aidil) macam sudah berkahwin. Perangai dia macam biasa... terkejutlah kami," kata Abd. Radzak kepada pemberita di rumahnya di sini semalam.


Katanya, berita pernikahan Aidil Zafuan dengan Rita dimaklumkan oleh anak perempuan sulungnya pada 14 Disember lalu kira-kira pukul 9 malam di rumahnya di sini.


"Sebelum ini dia (Aidil Zafuan) tidak menceritakan apa-apa. Dia bertemu dengan kak longnya pada 13 Disember dan menunjukkan sijil nikah di Thailand sebelum meminta ia diberitahu kepada saya dan isteri," katanya kepada pemberita.

Rahsia terbongkar

SEPULUH bulan lamanya rahsia mereka tersimpan rapi. Namun, sudah adat menjadi orang terkenal, apatah lagi bergelar aktres, pemilik nama Rita Rudaini Mokhtar atau nama glamornya, Rita Rudaini tidak dapat melarikan diri daripada kenyataan bahawa berita perkahwinannya bersama bintang bola sepak muda yang sedang melakar nama di arena bola sepak negara, Aidil Zafuan Abdul Radzak.


Jika Rita dikenali ramai, apa kurangnya Zafuan yang merupakan pemain kebangsaan dan pemain Negeri Sembilan untuk musim akan datang.


Biarpun tidak keluar daripada mulutnya sendiri, kerana Rita memilih untuk berdiam diri dengan tidak menjawab panggilan dan SMS yang dilayangkan oleh Kosmo!, namun setidak-tidaknya sidang media yang dibuat oleh keluarga mentuanya menjadi bukti yang sah, aktres jelita ini sudah bergelar seorang isteri sejak 25 Februari tahun ini.

GARA-GARA merahsiakan perkahwinan mereka di mata umum, keluarga Aidil Zafuan akhirnya tampil membuat pengakuan sebenar kepada media.


Jarak perbezaan umur sebanyak 11 tahun tidak menghalang jalinan cinta yang utuh antara Rita, 32, dan Aidil Zafuan, 21, untuk diikat oleh tali perkahwinan.


Cuma, pernikahan rahsia mereka ini berlangsung secara rahsia di Songkhla, Thailand.
Ironinya, desas-desus mengenai hubungan kedua-dua mereka bukan lagi rahsia kerana sekitar tahun lepas, foto-foto mesra pasangan yang sama cantik sama padan ini tersebar ke pengetahuan pihak media.


AIDIL ZAFUAN


Namun ketika itu Rita yang sudah tujuh tahun hidup solo selepas perkahwinan pertamanya dengan penyampai berita TV3, Akbar Shaari berakhir tanpa dikurniakan cahayamata, hanya membuat pengakuan kepada media bahawa hubungannya dengan Aidil Zafuan itu lebih kepada 'teman tapi mesra'.


Bimbang dengan spekulasi tidak baik mengenai hubungan antara Rita dan Aidil Zafuan, semalam, keluarga mentua Rita akhirnya terpaksa tampil menjelaskan perkara yang sebenar berlaku kepada media menerusi suatu sidang media yang dilakukan di kediaman mereka di Coral Heights, Seremban, Negeri Sembilan.


KECEWA tapi terima. Wajah emosi keluarga Aidil Zafuan, dari kiri kembarnya Aidil Zaquan, bapanya Abdul Radzak dan ibunya Azizah pada sidang media pengesahan pernikahan Aidil Zafuan dan Rita.


Pada sidang media tersebut, hampir semua ahli keluarga Aidil Zafuan hadir. Selain kembar Aidil Zafuan iaitu Aidil Zaquan, 21, yang juga pemain bola sepak skuad kebangsaan dan Negeri Sembilan musim akan datang, turut hadir ialah kedua-dua ibu bapa Zafuan, Abdul Radzak Salleh, 59, dan Azizah Arshat, 56.


Tiga adik-beradik Zafuan iaitu kakak sulungnya, Ruziehana, 37, dan abangnya Mohd. Zafuan, 34 dan Sabanor, 30, tidak ketinggalan hadir memberikan sokongan moral.
KAKAK sulung Aidil Zafuan, Ruziehana (kanan).

Apa yang jelas, Abdul Radzak cukup tenang apabila membutirkan bicara untuk meleraikan segala persoalan berhubung status hubungan anaknya itu bersama Rita.
"Pakcik terima dengan reda cuma ada sikit kecewa dengan perlakuan anak pakcik (Aidil Zafuan). Apa yang sudah berlaku, sudah berlaku, jadi kami sekeluarga berdoa semoga dia bahagia .


"Biarpun kecewa dengan Aidil Zafuan yang membelakangkan keluarga tetapi kami semua tetap berdoa semoga Aidil dan Rita berbahagia dan tidak mahu karier bola sepak Aidil Zafuan jatuh."
Beritahu Abdul Radzak lagi, berita pernikahan anaknya dengan Rita dimaklumkan oleh anak perempuan sulungnya, Ruziehana pada 14 Disember.


Menurutnya, biar sebelum ini Aidil Zafuan tidak menceritakan apa-apa mengenai perkara itu, sebelum anaknya bertemu dengan Ruziehana pada 13 Disember dan menunjukkan sijil nikahnya di Thailand .


"Dia (Aidil Zafuan) meminta kak longnya (Ruziehana) memberitahu perkara itu kepada saya dan isteri, tetapi kak longnya tidak sanggup," ujarnya.


Tambahnya, semua sudah berlaku adalah dengan ketentuan Tuhan, jadi dia sekeluarga menerima segala takdir itu.


Biarpun akur bermenantukan seorang pelakon popular, Abdul Radzak ketika ditanya sama ada dia menerima menantunya, luahnya: "Tuhan yang menentukannya. Pakcik menerima anak pakcik, dia tetap anak pakcik.


"Mereka (Aidil Zafuan dan Rita) yang lakukan perkara ini dan mereka berdua yang faham. persoalan itu (terima menantu) pakcik enggan komen."

Sementara ibu Aidil Zafuan, Azizah pula dalam nada sedih memberitahu, nyata sekali tiada tanda yang menunjukkan anaknya sudah berkahwin dan dia tidak menduga sama sekali perkara itu berlaku.


Azizah melihat apa yang terjadi dan tindakan anaknya benar-benar membuatkan dirinya rasa terkilan dan rasa kehilangan.


Dia mengakui tidak kata suka (pernikahan), kerana memang orang akan kata dia berbohong. Tetapi itulah pilihan anaknya suka atau tidak dia tetap menerimanya.

"Kasih sayang bukan boleh dilakonkan atau dipermainkan. Ia datang sendiri. Mungkin Tuhan hendak tunjukkan sesuatu kepada makcik.


"Mungkin makcik boleh memberikan kasih sayang kepada Aidil, isterinya, Rita dan juga anak-anaknya," luahnya.


Bagi abang Aidil Zafuan, Mohd. Zafuan pula, apa yang dilakukan adiknya merupakan salah dari segi undang-undang dan ahli keliara memang tidak tahu bagaimana mereka berdua ke Thailand untuk berkahwin, siapa yang menguruskannya.


Kata Mohd. Zafuan: "Kalau kita panggil dia (Aidil Zafuan) balik tetapi terlalu banyak alasan yang diberikan."

Adik kembarnya, Zaquan Adha yang turut ada di sisi keluarga pula menjelaskan, pihak keluarga langsung tidak mengetahui pernikahan mereka di Thailand dan mahu menjelaskan bahawa seluruh keluarga melahirkan rasa terkejut dengan perkembangan itu,


"Saya sendiri tidak dimaklumkan perkahwinan itu. Apa pun saya bersyukur kerana bapa dan ibua boleh menerima keputusan itu dengan tabah serta telah ditenteramkan oleh kakak dan abang," katanya.

Comments

Mr. Right said…
Takpe lah. Lebih baik mereka kahwin di Siam daripada mereka buat maksiat.

Ibu bapa mesti akan ampunkan dosa anak, insyallah.

Kita patut doakan rumahtangga mereka aman damai.

Short Talk
FK said…
Tul tul, tapi tak baik tipu mak bapak

Popular Posts