Kesihatan : Zakar bengkok

SAYA berusia 19 tahun dan ada masalah, iaitu kedudukan kemaluan saya lebih ke sebelah kiri. Saya bimbangkan kedudukan kemaluan saya, jadi apakah caranya untuk membetulkan masalah ini?


HAFIES

Tampin,

Negeri Sembilan


Anggota kelamin lelaki ketika biasa, ia berkedudukan di depan. Ketika erek, kedudukannya berbeza sama ada hala ke depan, melengkung ke depan, ke kiri atau ke kanan dan jarang kali ia bengkok serta kelihatan cacat.Jika ereksi lelaki itu bengkok sedikit, baik ke kiri atau ke kanan yang tidak sakit jika cuba diluruskan, itu menandakan ereksi lelaki itu tidak memberi masalah ketika bersama kelak.


Jika bengkok itu ketara dan menyukarkan lelaki itu apabila cuba melurus atau menghalakan ereksi ke depan, lelaki itu mengalami masalah kebengkokan zakar dan keadaan ini dikenali sebagai penyakit ‘peyronie’.Kedudukan zakar yang melengkung ke kiri atau ke kanan mungkin akibat amalan memposisikan zakar sebegitu.


Jadi, apabila zakar itu dibiarkan kedudukan begitu, ia akan berbentuk begitu.Jarang kecederaan zakar berlaku ketika lelaki itu tidur dan zakar yang erek tertindih badan atau terhentak ke tilam dan jika kecederaan itu ketara, bahagian yang kena hentak atau bengkok itu akan membengkak dan radang dan lama-kelamaan parut timbul dan zakar kelihatan bengkok.Apabila keadaan ini berlaku, rawatan sewajar perlu diberi.


Ini boleh dilakukan dengan menggunakan alat ‘penis extender’ yang bernama ‘andropenis’ (www.andromedical.com).Masalah ini tidak dapat diatasi secara urutan kerana boleh memudaratkan lagi.Jika anda tidak pasti keadaan zakar anda ketika erek, elok jumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan. Jika keadaan tidak serius, anda tidak perlu buat apa-apa.


Memang posisi ereksi tidak selalu sehala, memang ada sedikit kebengkokan dan apabila anda padatkan ereksi dengan ‘mengemut’, iaitu mencengkam otot lubang najis dan lubang kencing, ereksi yang kendur atau melengkung itu kelihatan sehala.Jika tidak sehala dan sakit ketika anda cuba memposisinya ke depan, elok anda jumpa doktor. Jika hendak jumpa saya, datang ke Damai Service Hospital, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.

Comments

ArnabGumuk said…
laaa crita pasal kotey la pulak!!huhuhu
FK said…
Ni kan info yang bagus, kita kongsi kongsi la.k

Popular Posts