My Catatan: Tokyo-Kyoto-Kobe-Osaka (Day 6 - 22/1/19)

Day 6 - Tokyo - Kyoto - Kobe - Osaka

22-01-19 (Osaka)
Osaka Castle Park
Dari Shin Osaka, turun di Hommachi Station, lepas tukar pula ke Morinomiya Station untuk ke sini. Di sebabkan musim sejuk, kebanyakkan pokok tak berdaun. Ramai orang mula bergerak.


Osaka Castle Museum, Osaka
大阪へようこそ. The most famous landmarks and it played a major role in the unification of Japan during the sixteenth century of the Azuchi-Momoyama period, this is Osaka Castle, Osaka.大阪へようこそ
Osaka Castle Park

Di bina semula pada tahun 1931, dengan kira-kira 1.5 juta yen (bersamaan dengan 75 bilion yen hari ini), dibangunkan untuk rakyat. Dengan menara ini sebagai pusatnya, terdapat Taman Istana Osaka, yang memiliki 13 ciri budaya penting, termasuk pintu Otemon, turbin Sengan'yagura, dan majalah Enshogura, bersama dengan kebun ume (plum) dan Taman Nishinomaru.


Nishinomaru Garden, Osaka
Bersebelahan dengan Osaka Castle Museum, Osaka. Taman Nishinomaru, di mana kediaman Kita-no-mandokoro (isteri Toyotomi Hideyoshi, penguasa Jepun pada abad ke-16) terletak dahulu, dibuka pada tahun 1965 sebagai taman rumput di sekitar 64,000 m2 dalam jumlah luas.
Dikelilingi oleh kehijauan, taman memerintah pemandangan indah menara istana dan dinding batu parit. Taman ini juga terkenal dengan 600 pokok ceri (termasuk someiyoshino) yang mekar di musim semi. Acara tontonan bunga ceri malam diadakan semasa tempoh mekar, menarik sejumlah penonton.
Di sudut timur laut taman adalah rumah upacara teh Hoshoan, yang dibangunkan pada tahun 1969 oleh Konosuke Matsushita, pengasas Matsushita Electric Industrial (Panasonic).

Dotonbari, Osaka
Sebelum ni pergi malam, hari ni kita datang siang. Saja nak tengok bagaimana keadaan tempat ni waktu siang. Masih meria. Tapi malam lagi "happening"


Namba Street, Osaka
Selain Dotonbori, ada juga Namba Street. Sama seperti lain, pusat membeli belah sepanjang jalan yang besambung dengan Namba Station.


Kuromon Ichiba Market
Kawasan ini menempatkan lebih daripada 150 gerai khas yang didedikasikan untuk makanan. Walaupun kelihatan seperti tempat pelancongan, lebih daripada separuh daripada jualan yang dijalankan di Pasaran Kuromon Ichiba adalah terutamanya dari perniagaan.


Pelawat disambut oleh barisan gerai yang menjual beberapa bahan berkualiti tinggi dan bahan-bahan segar.


Shitennoji Temple
Untuk Osaka, perjalanan terakhir adalah di sini. Di bina oleh Prince Shotoku yang menganut Buddhist l. Dibina pada 593.


Yang menariknya, semasa saya datang, ada pasar barangan. Kalau di Malaysia seperti pasar karat. Kebanyakan yang menjualnya ada orang berumur dan kebanyakkan barangan terpakai termasuk kimono, jaket dan lain-lain.


Infinity Apartment
Sepanjang berada di Kyoto, Kobe dan Osaka, saya berulang dari Shin Osaka. 3 malam di sini, apartment studio serba lengkap dan sangat bersih serta moden. Takde "receptionist" Kena "check in" guna komputer tablet.
Apartment ni lengkap dengan mesin basuh, kitchen, tv dan paling seronok sekali pemandangan pinggir Osaka dari tingkat 10.

Selama 4 hari, saya beli barangan basah dan masak sendiri. Lebih jimat.

Comments

Popular Posts